Alice in Blunderland
['Curiouser and curiouser!' cried Alice]
Search and Destroy - Baby, detonate for me
[12.03.01 9:18]
Aamun
uutisia selatessa huomasin islamin voittokulun jatkuvan Afganistanissa: Taleban
ilmoitti sunnuntaina tuhonnensa 1500 vuotta vanhat jättiläismäiset Buddhan patsaat.
Islam 2 - Buddha 0.
Ilmeisestikin islam on vuorimaassa ajautunut niin pahoihin vaikeuksiin, että säilyäkseen
vallassa papiston on haettava voittonsa taholta, joka ei lyö takaisin. Voisiko parempaa kohdetta silloin olla
kuin väkivallattoman uskonnon muinaismuistot.
Sisäpoliittisten kriisien edessä johtajat ovat reagoineet vaihtelevasti:
asemaltaan vahvat johtajat suuntaavat kansallisen aggression ulkomaille, vaikkapa Thatcher ja Falkland, horjuvat kiihkopopulistit
hyökkäävät kotimaisia etnisiä/polittisia vähemmistöjä vastaan, äärimmäisenä esimerkkinä dynaaminen duo Hitler/Stalin.
Mutta nyt... Taleban hyökkää menneisyyttä, heikointa vastustajaa, vastaan ja käyttää siinä härskisti väärin kannattajapohjansa suurinta
yhteistä nimittäjää: islamin uskontoa. Ja jälleen kerran menetetään korvaamattomia kulttuuriaarteita. Ei saatana...
Cocina Macho
[09.03.01 18:38]
Olen
toisinaan kuullut, että ruuanlaitto tai ylipäätään keittiössä luuhailu olisi
ns. akkojen hommia. Ajatuksena lienee siis, että ruuanlaitto itsessään
olisi jotenkin neitimäistä sipistelyä, sopimatonta miehisille
kourille. Ehkä joissain tapauksissa, vaikkapa sokerileipurin toimessa, sepän
käsistä ei juuri ole hyötyä, mutta kiintoisaa kyllä
ruokakulttuureissa kautta maailman on selkeitä macho-tendenssejä.
Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa ranskalaiseen keittiöön
kuuluva tiettyjen ruokalajien liekittäminen. Jos kyseessä on
puhtaasti ruokalajin makua lisäävä valmistusvaihe, eikö
silloin flambeerauksen luonnollinen suorituspaikka olisi keittiö
ruokapöydän sijaan. Ruuan valelu vankalla viinalla ja sen sytyttäminen
liekkeihin on mielestäni muotopuhdas macho-ele, keittiöpuolen
vastine heavyrock-konsertin pyrotekniikalle.
Vastaavasta asiasta on kyse myös silloin kun pizzapaikan
kokki tempaisee valkosipulin letistä ja tirpasee onnettoman kynsilaukan
kämmenellään osiinsa. Puhumattakaan japanilaisen kalakeittiön
veitsiakrobatiasta, jossa ruuanlaittotapahtumasta on tullut sirkusesityksen
kaltainen show. Cocina Machossa ei koskaan ratkota ongelmia elegantisti
vaan pyrkien nopeuteen, brutaaliin tehokkuuteen ja ennen kaikkea häikäisemään
asiaa tuntemattomien silmät.
Kaikki teidän pesä... mitä helvettiä?
[04.03.01 21:47]
"Kieli
on virus ulkoavaruudesta", on William Burroughs sanonut. Paitsi kieleen,
Burroughsin heitto pätee erityisesti huumoriin. Huumori on eräs oudoimpia
inhimillisen kokemisen ilmaisumuotoja. Se yhdistää ihmisiä silmänräpäyksessä
ja toisaalta voi muodostaa ylitsekäymättömän esteen ihmisten
välillä. On myös olemassa huumorin muotoja, joista on naurajan
itsekin vaikea analysoida, miksi se naurattaa sitä vain nauraa.
Internetissä lähtee aika ajoin liikkeelle
vitsejä jotka etenevät ja kuluttavat itsensä metsäpalon
lailla. Viime kuukausina on flunssaviruksen lailla itseään toistanut
/ levittänyt meemi, joka tunnetaan kirjainyhdistelmästä
AYBABTU. Akronyymi purkautuu sanoiksi All Your Base Are Belong To Us;
lause joka ei välttämättä ole pakettiaan selvempi.
Kyseessä on vuoden -89 japanilainen videopeli Zero
Wing ja sen substandardi englanninnos. Eikö jo alakin naurattaa
niin vallan penteleesti? Katsomalla vaikkapa tuon shockwaven,
asian hauskempi puoli paljastunee, kenties.
Osa kyseistä vitsiä on siihen osallistuminen,
oheisen kuvan kaltaisia muunneltuja kuvia on netissä tuhansia. Vitsi
alkaa tosin olla elämänkaarensa loppupuolella, sillä vitsin
originoineet piirit ovat jo pitäneet AYBABTU:n hautajaiset. Viimeisen
niitin asiaan tuo Timen
tai re:n kiinnittämä
huomio ilmiöön. Valtavirtaahan on halveksittava, non?
Leiska vs. teksti
[03.03.01 22:55]
Muoto
versus sisältö, vanha klassikko, polarisoituu tällä hetkellä
terävimmin ehkäpä juuri webissä. Vaikka sanotaankin, että
lapset kypsyvät nykyään nopeammin, verkkoa samotessa huomaa helposti median iän.
Olemme monessa suhteessa täysin lapsenkengissä, jollemme peräti
vaipoissa.
Taitavat nuoret designerit vääntävät
PhotoShopissa rikasta, mutta minun silmiini täysin tyhjää
kuvailmaisua. Samaan aikaan toisaalla tehdään kirjastottain
tekstiä jonka esillepano on mielikuvituksetonta ja tylsää.
Sanomattakin on selvää, että näiden kahden trendin
tulisi lähestyä toisiaan ja varastettava toisiltaan, jotta tämä
media saavuttaisi minkäänlaista uskottavuutta tai säilyisi
elinvoimaisena.
Nykywebissä tehdään valtavasti tavaraa,
jolla ei ole mitään muuta annettavaa kuin ns. wow-tekijä,
kts. vaikkapa mesoa.com, tai epämääräisiä
saitteja omasta autosta tai tietokoneista. On halu ja tarve sanoa (tehdä/näyttää/olla
mukana jossain) jotain, mutta muuta annettavaa ei ole kuin James Brownin
kierrättäminen: "Watch me! I'm Superbad!" Tehdään
uusi mahtava leiska per viikko, viipaloidaan se hötömölöksi
päivässä ja ihaillaan sitä yhden selaimen (IE5.5)
läpi, yhdellä resoluutiolla (väh. 1024x768) ja arvostetaan
mielellään myös yhdellä oikealla maulla (sisällytä
viikon trenditermi, olkoonpa tänään vaikka fetastrofi).
Ja meillä on jälleen uusi avant-garde -saitti. Mahtavaa!
Tai. Sitten kirjoitellaan omakohtaista, itseensä kääriytyvää
muodotonta tekstivuodatusta weblogien muodossa;) ja tuodaan se esille huomioimatta
alkeellisimpiakaan visuaalisia aspekteja. Jämäkämpiä sisältösaitteja
taitavat olla yliopistojen luonnontieteiden laitokset. "Dokumenttihan on
rakenteellisesti virheetön, mutta miksi asia ei tunnu kiinnostavan ketään
muuta kuin kirjoittajaa ja hänen nemesistään."
Siis montakohan kertaa asia on todettava, että
se menisi perille. Luupäisille sisältöortodokseille voisi
todeta, että se on "singer, not the song", tajuutsä
ja vastaavat kallon ominaisuudet omaavia fotoshoppareita voisi reippaasti
lähestyä kysymyksellä, että "mitä helvettiä
tää nyt on olevinaan?".
huipulle
|
|
Minä halusin tavata Annelin, / sillä tiesin sen minua vielä etsivän. /
Eihän elämä paljoa antanut, / sateenkaari päättyi nakkikioskille, /
ravintolapöytään oksentaville naurettiin.
- Gösta Sundqvist
|
|