./home/mvento2001/
Tämä hetki: 22.12.2024, 04.25

Imperiumin vastaisku

[17.07.01 5:50]

Rokin päätösklubilla (ei narikkaa, tupakointia, pankkikorttia tahi sisävessoja:) esiintyivät Tuomari Nurmio, Spitfire ja Tehosekoitin aika- sekä volyymijärjestyksessä.

   Nurmio heitti trubaduurina keikan, joka, vaikkakin omalla tavallaan väärtti, muistutti siitä, että rokki kuitenkin on bändimusaa ja trubaduurit ovat liiaksi luontaisten lahjojensa ja karismansa varassa. Nurmion kommunikaatiotaidot eivät yksin riitä yleisön mielenkiinnon ylläpitämiseksi.

   Imperiumin vastaisku Spitfire-yhtyeen hahmossa oli vastaanpanematon. Pietarista rynnistävä joukko venakkoja pistää päälaelleen käsitykset siitä, kuka voi soittaa rytmimusiikkia ja millä kielellä. Tiukka ja hilpeä ska-musiikki istui festarin päätösklubille kuin kliseen nyrkki silmään. Tanssia ja hyvää oloa silmän kantamattomiin.

   Ja lopuksi tietenkin kliseekonsentraatti Lahdesta, Tehosekoitin, joka korvasi volyymillä sen mitä muualta puuttui. Tehosekoittimen kuuntelu on hämmentävää, koko ajan kuuntelumuisti antaa signaaleja: hei, täähän on siitä ja siitä... Bändin röyhkeä nerous on siinä pokerinaamassa jolla he biisinsä esittävät. Täydellinen rok-klisee.

 

Post-Rok

[16.07.01 9:25]

No nyt sitä vasta päässä humiseekin...

  Rokit on rokattu, ja väki - järjestäjät, vieraat ja esiintyjät - tuntuu olevan tyytyväistä. Kaikki meni hyvin tänä vuonna.

  Verkkotoimitus kirjasi festaritunnelmia rokin webbisivuille kaikkiaan karvan vajaat sata juttua ja 250 kuvaa. Bändejä, ihmisiä ja yleistä festarihässäkkää koko rahan edestä.

Mid-Rok eli kuolemalla on luja ote

[15.07.01 7:26]

Hmm...päässä humisee ja suuta kuivaa... Taitaa olla rokit kesken. Ilosaarirockin webbihässäkkä on viimeistä päivää vajaa. Eilisen aikana saitin Festarielämää-osioon valmistui talkoovoimin 50 juttua ja 120 kuvaa, joukossa todellisia helmiä. Porukka on hauskaa ja asia on hyvä.

Pre-Rok!

[12.07.01 11:57]

Joensuun rokkilaululava ennen mökätornien pystytystä.

Jaa-ha... Rokki on jo ovella, mutta Joen kaupungista löytyy tulevana viikonloppuna myös muita kiinnostavia musahässäköitä. Vaikkapa hip-hop-henkinen Propleema013-klubi perjantaina 13. päivä.

Improvisointi on sairautta

[11.07.01 12:39]

Jos joku joskus tuntee tarvetta oikeuttaa tieteenalaa nimeltä psykiatria, voi hän mainita tohtori Sean Spencen nimen. Tämä nerokas Sheffieldin yliopiston psykiatrian professori piti hiljan esitelmän Royal College of Psychiatrists:ien vuosikokouksessa. Esitelmässään Spence väitti jazz-musiikin syntyneen kognitiivisesti vaurioituneen muusikon kyvyttömyydestä soittaa ragtime-musiikkia oikein, lue: nuoteista. On raivostuttavaa, että arvon tohtori määrittelee ilmaisun laajentamisen ja rajojen rikkomisen patologiseksi ilmiöksi.

   Totta on, että kyseessä oleva muusikko, kornetisti Buddy Bolden, kärsi skitsofreniasta, ja hän vietti loppuelämänsä mielisairaalassa, mutta mutta... On jotenkin harvinaisen typerää väittää, että improvisointi ilmestyi musiikkiin yht'äkkiä 1900-luvun alussa sairauden seurauksena. Naiivia, typerää ja vastuutonta puhetta, eli minkä tahansa alan kriteerit täyttävä tyypillinen asiantuntijalausunto.

Kuuriaiset

 [11.07.01 10:44]

Jos ajatellaan, että kultaisen 60-luvun Liverpool olisikin Ankkalinna, niin ... John Lennon olisi Aku Ankka ja Paul McCartney olisi Mikki Hiiri. Ringo Starr voisi pienellä mielikuvituksen käytöllä olla Hessu Hopo mutta kuka George Harrison olisi? Polle Koninkaulus? Herlokki Solmunen? Eka Vekara?

   Rock-sukupolven kasvatit (60-luvun aktiivit) samastu(i)vat helpommin John Lennonin hahmoiseen Akuun mutta halveksuivat ikikilttiä ja pirteää Mikki McCartneytä. Miksi?

   Dohn (akujohn) edustaa nykykapinallisen repaleista maailmaa, hänen turhautumistaan ja vihaansa. Dohn taistelee tuulimyllyjä vastaan kuten myöhempien aikojen Don Quijote.

   Hänen nopea innostumisensa ja raivokas yrittämisensä sekä hänen vääjäämätön epäonnistumisensa puhuttelevat kyynikoiksi muuntuneita idealisteja, jotka näkivät Lennonin räpiköinnissä oman lihaksi tulleen halunsa, kokevat hänen tappionsa ominaan, mutta toisaalta riemuitsevat ja omivat hänen voittonsa (sukupolven tulkki etc.).

   Aku on nietzscheläisittäin sanoen kulttuurimme dionysinen aspekti, hän on hillittömyyttä, liikettä ilman päämäärää, kyseenalaistamista, elämistä ilman perusturvallisuutta, satunnaisuutta vakauden vastapainona.

  Paul McMouse sen sijaan on "nuorille" kapinallisille paljon vaikeampi pala purtavaksi; hänen äänensä ei ole juuriltaan revityn orvon ääni, vaan Mikki edustaa traditiota, perittyjä arvoa. Pickey on kohtelias, ystävällinen, pirteä, oikea äidin ja tätien unelma. Hän edustaa järkeä, kohtuutta ja pysyvyyttä, kulttuurimme apollonista puolta.

   Juurensa kieltäneille Mikki merkitsee raivonsa kahlinnutta ja ylpeytensä niellyttä tuhlaajapoikaa, petturia, sillä olihan myös Mikillä anarkistinen vaiheensa. Mutta Mikki, toisin kuin Aku, tunnusti olevansa tradition luomus (sävelsi sinfonian!) ja palasi kiltisti takaisin ruotuun. Häirikkö-Aku sen sijaan sai kuulan kalloonsa kotiovellaan.

Eilen, tänään ja huomenna

[08.07.01 23:01]

Ystävät ovat korvaamattomia, erityisesti vanhat ystävät. Mutta silloin harvoin kun heitä tapaa, huomaa valitettavasti putoavansa vanhoihin rooleihin. Minun roolini on kai inttäjän, ärsyttävän vastarannan kiiskin. Tympeää... mutta...

   Liite hiljan käymääni (sekavaan:) mielipiteiden vaihtoon:

Punaisena lankana, mikäli sellaista väitteessäni oli, esitin soperrellen, että tasa-arvon ajatus on käytännössä mahdoton, että eriarvoisuuden mekaniikka on ihmisyhteisöissä väistämätön. Olisinpa osannut muotoilla ajatukseni kuten Billie Holiday kappaleessaan God Bless the Child:

 

Them that's got shall get
Them that's not shall lose
So the Bible said and it still is news
Mama may have, Papa may have
But God bless the child that's got his own
That's got his own

 

Yes, the strong gets more
While the weak ones fade
Empty pockets don't ever make the grade
Mama may have, Papa may have
But God bless the child that's got his own
That's got his own

Meille luvattiin maailmanloppu

[05.07.01 17:55]

Mutta kuten lupauksille usein käy, sekin jäi lunastamatta.

   Kylmän sodan alussa, 50-luvulla, puhuttaessa tulevaisuudesta, se nähtiin teknoutopiana a la Jetsonit. Pian kaikilla olisi lentoautot ja matkat lähiplaneetoille olisivat turistitodellisuutta. Kaikki tulisi olemaan basically ok, nou hätä ja veriguud.

   Tämä näkemys oli 80-luvulle saavuttaessa muuttunut täydelliseksi dystopiaksi. Elimme lopun aikoja, hetkenä minä hyvänsä ihmiskunta saattaisi kuolla sukupuuttoon ydinsodan seurauksena. Olimme tulevaisuudettomia. Ajat olivat jännittyneitä ja jännittäviä... milloin se posahdus tulee.

   Ja se tuli... mutta...T.S. Eliot oli oikeassa: ei maailma lopu räjähtämällä vaan kitisemällä. Itäblokki ei enää jaksanut räpistellä ja ydinsodan uhka väistyi. Viimeisenä nöyryyttävänä niittinä tuomionpäivän profeettojen arkkuihin tapahtui 1999. Vuosituhat vaihtui sujuvasti ilman ennakoitua Y2K-tuhoa.

   Perskele. Apokalypsi on sitten peruttu. Nyt täytyy kai ruveta suunnittelemaan tulevaisuutta. Hee-etkinen, eihän asiat nyt niin kehnosti ole. Pakistanilla ja Intialla on sentään vielä sekä silmää Kali-jumalalle että ydinaseet ja onhan aina olemassa Venäjän hajoava infrastruktuuri ja tietenkin on aina pandemian mahdollisuus. Niin, ja sitten on kasvihuoneilmiö ja geeniteknologia. Hmmm... tulevaisuus on sittenkin lupaava, ehkäpä vielä nähdään kummia.

Leo-poika Jasnaja Poljanasta ja minä

[04.07.01 10:30]

Hotmailiini tullutta spämmiä seuloessa alkoi kuolevaisuus tulla mieleen sillä kohderyhmästä toiseen siirtymistä mittaava viagra-mainosindeksini on ollut hälyyttävässä nousussa viime kuukausina. On aika tarttua ikuisuusprojekteihin.

   Arvelin nyt kuoleman lähestyessä olevani kypsä lukemaan syvällistä kirjallisuutta, ja tein päätöksen viimeinkin tarttua kauan syrjässä pitämiini venäläisiin klassikoihin. Yleisen mielipiteen mukaanhan kirjaillisuus ei niistä parane. Tähtäsin suoraan huipulle: Tolstoin Sota ja rauha, siitä aloittaisin tilintekoni. Lukiessani 1800-luvun alkuun sijoittuvaa yläluokan sielunmaiseman luotausta jokin alkoi tuntua häiritsevän tutulta: verkkainen tempo, lukemattomat henkilöhahmot erittäin monimutkaisine suhteineen alati punomassa juoniaan, sanomatta jätettyjä asioita, kuohuntaa pinnan alla. Hitto, tämähän on Kauniit ja rohkeat, sillä erotuksella että Tolstoi on hauska, boldiksessa huumori lienee katsojasta riippuvaa.

   Tosin pitää myöntää, että saippuaoopperat ja klassinen venäläinen kirjallisuus ovat tuntemieni asioiden äärimmäisellä laidalla, joten yhtäläisyydet kahden genren välillä voivat olla pinnallisia. Sitähän se kaikki on, viihdettä, viihdettä, viihdettä vaan....

Ananova

[04.07.01 1:06]

On ruvennut tuntumaan siltä, että maailman oudoimmat uutiset tarjoaa tietokoneanimoidusta keulakuvastaan tuttu Ananova. Katsotaanpa .... mmm... joo.

   Toi kertoo tiedemiesten saaneen pojankollin piereskelemään koeputkeen tarkoituksena selvittää, onko kyseinen asia paitsi epäsuotavaa myös epäterveellistä.
   Tuossa kerrotaan etelä-afrikkalaisesta vangista, jonka ruumista havaittiin kadonneen sukuelimien. Ja tämä juttu nigerialaisista rituaalisarjamurhaajista liittynee löyhästi edelliseen teemaan.

  Mutta suosikkini on ehdottomasti tämä uutinen. Siinä on kaikkea: Internet, kypsä naisvelho liehuvine sinisine kaapuineen, sisilialainen teini vanhempiensa rahoineen sekä liiketoimen kohde - asunto taivaasta (erinomainen sijainti!), hinta vaivaiset 40 000 Suomen markkaa. Poliisi tutkii asiaa.

Ananova - kun arki ei riitä....

 

 

Aiempia avautumisia.

 

 

 

 

kuva
Mama said: "Life is like a box of chocolates, you never know what you gonna get...."

 

Sitaatti
täältä näen kun, isot kiusaa pieniä ja näen kun pienet kostavat /täältä näen kaiken, olevan kaupan ja jonkun kaiken ostavan - Toppo Koponen

Google

Päässä pyörivät:

MUSIIKKI:
Bill Withers: Use Me

80-luvun mukulalle (öhöm) biisi oli tuttu Grace Jonesin ohjelmistosta, mutta vuoden 1972 alkuperäinen on ylivertainen. Withersin fraseeraus sekä bändin niukka mutta erittäin funky soitto ovat silkkaa mannaa. Teksti on eleetöntä katurunoutta, ja jo avauslause on upea: "My friends feel that it is their appointed duty..." Väliintulo on hyödytöntä ja hyväksikäyttö on kaksipiippuinen asia.

 

Blue Öyster Cult: Dominance And Submission

Suoraan sanoen outo biisi, musiikillisesti Ramonesien We're Happy Familyn verkkaisempi isoveli, mutta teksti se vasta erikoinen on. Laulu kertoo pahaenteiseen sävyyn erään jenkkiteinin siirtymäriitistä uudenvuoden aattona 1963.
"It's past midnight said Charles the grinning boy/ And looking at me greedily, said it's 1964" Ilmassa on perversioiden ja nahkahousujen aromia.

 

 

PAPERI:

Tolstoi: Sota ja rauha
Way-hey! Viimeinkin jotain missä on substanssia... tä helvettiä, täähän on saippuaoopperaa... Mukaansa tempaavaa kerrontaa ja tuhat venäläistä aatelista, joista kaikista käytetään kolmea eri nimeä tunnistamisen vaikeuttamiseksi tuloksena 1500 sivua pirullisen hauskaa ja terävää ihmiskuvausta. Tolstoi ei tosiaankaan elänyt aikana, joka olisi arvostanut ilmaisun tiiviyttä.

www:

Project Gutenberg

Kirja(sto)väen Babylon 5 (last, best hope for peace;). Alati laajeneva kokoelma public domain -etekstejä. Valtava määrä ihmiskunnan kirkkaimpien polttimoiden tuotoksia Shakespearesta Tsehoviin... Fiat Lux.

 

Vuosina 1937-1938 teloitettujen suomalaisten ja karjalaisten nimiluettelo

Sandormohin hautausmaa, Karhumäki, Venäjän Karjala. Listassa toistaiseksi 1696 ihmistä henkilötietoineen, kaiken kaikkiaan teloitettuja oli yli 7000.

Karu testamentti hirmuvallan rattaisiin jääneistä pienistä ihmisistä, joista suuri osa oli tullut Suomesta ja rapakon takaa rakentamaan sosialistista utopiaa Karjalan korpeen.

 

Radio Helsinki, webstream

Radio on hieno media, ja populaarimusiikki on hienoa musiikkia. Hesalaiset tarjoavat erinomaista musiikkia netin kautta myös meille provinssissa luuhaaville. Kiitokset ylen jaloille ja hienoille stadilaisille!

 

Dylan Thomas: Do Not Go Gently Into That Good Night

Ain't internet brilliant?? It's fan-tas-tic!

Voit paitsi lukea kuolemattomia sanoja, myös kuulla ne hevosen itsensä suusta.

Varhain hautaan itsensä juonut D.T. samalla osoittaa väkevästi, että runoilija ei välttämättä ole laulujensa paras tulkki. Hyville lausujille! Slainté!

 

TV:

The Sins - Synnit

Ykkösen sunnuntai-iltojen kesähelmi, joka mukavasti kieputtaa Dantea ja brittiläistä rikosdraamaa. Pete Postlethwaite esittää pistämättömästi valoa kohti kurkottavaa entistä vankilakundia. Miehen on kuitenkin käytävä läpi seitsemän kuolemansyntiä ennen kuin selviää, pystyykö hän pitämään itsensä kuivilla. Jos jollakin on pronssiin valettavaksi sopivat kasvot, niin hänellä.

 

:.: mvento2001, pehmyt ja hempeä kesälaitos :.: