La Femme Jolie
[15.06.01 8:24]
Ihmiset ovat aina valittaneet, että nykyhetki se vasta on syvältä.
Että aiemmin sitä vasta osattiin, että "ennen olivat miehet
rautaa ja laivat puuta", "things ain't what they used to be",
pälä pälä pälä loputtomiin... Ehkäpä
niin, mutta mieleen ei myöskään tule helposti mitään
Angelina Joliehen verrattavaa elokuvatähteä.
Alalla jossa tietty shokeeraaminen ja median pelaaminen kuuluvat ihmisten ammattitaitoon,
Jolie vaikuttaa luonnonlahjakkuudelta.
Jolie, näyttelijä Jon
Voightin tytär, pyörittää mediasirkusta hienosti.
Vähä väliä Hollywoodin juorulehdistö saa repiä
uudet lööpit Angelinan kommentoitua alkoholin ja huumeiden käyttöään,
tatuointejaan sekä tietenkin mielenterveyttään ja seksuaalisuuttaan.
Viime mainitusta on irronnut muutamia helmiä: bi(pan)seksuaalisuus, eri
asteiset "perversiot" ja hieman liiankin läheiseksi väitetty
suhde veljeensä.
Tällä viikolla Angelina jälleen
avautui yleisölle ja tunnusti olleensa niin masentunut Tomb
Raider -leffan kuvausten alkaessa, että oli yrittänyt saada
itsensä murhautettua. Palkkamurhaaja oli kohteliaasti terapoinut tähteä
ja saanut hänet luopumaan aikeistaan. Tomb Raiderhan on piakkoin tulossa
ensi-iltaan ja "there's no bad publicity".
Mutta ei hän ole pelkästään
lööppitykki, Jolie on saanut näyttelijäntyöstään
kaiketi arvostetuimman palkinnon, Oscarin, tosin
hänen roolihahmonsa (mielisairaalaan passitettu sekopäinen nuori nainen)
esittämisen on sanottu vaatineen vain minimaalisen määrän
näyttelemistä. Aika näyttää, onko Angelina Jolie lähempänä
Frances Farmeria, aitoa sekopäätä,
kuin Madonnaa, mediamanipuloinnin kuningatarta.
Joka tapauksessa tylsää ei tule olemaan. U go, girl!
π
[14.06.01 11:30]
Kaiken viime aikoina katsomani Hollywood-paskan (lapset, sanokaa
päivää Arnold-sedälle ja Jennifer-tädille) oheen ajattelin hieman sivistää
itseäni katsomalla new yorkilaisen Darren Aronofskyn
kulttileffan Pii
(1997). Sitä saa, mitä pyytää: nuppia ruokitaan ylikuumenemispisteeseen
asti hämärillä matemaattisilla, numerologisilla ja salaliittoteorioilla.
Elokuvassa sidotaan yhteen hilpeän maanisesti kaaosteoria, kabbala ja pörssikurssit.
Päähenkilö Maximilian Cohen on migreenikohtausten vaivaama matemaattinen
nero ja erakko. Ja hänellä on sanottavaa maailmankaikkeudesta:
- Mathematics is the language of nature.
- Everything around us can be represented and understood through numbers.
- If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns
everywhere in nature.
Max pyrkii ymmärtämään maailmankaikkeuden
ennustamalla pörssikursseja. Tiellä valaistumiseen on kuitenkin useita
esteitä, bugeja: konkreettisia muurahaisia keskusyksikössä
ja vastaavasti myös Maxin aivoissa on verenkiertohäiriöitä,
jotka aiheuttavat hallusinaatioita, roistokapitalisteja, jotka haluavat
rahastaa Cohenin keksinnöllä pörssissä sekä yllättävimpänä:
ryhmä hasidijuutalaisia, joiden pakkomielle Toorassa piilevästä
Jumalan todellisesta nimestä sivuaa Cohenin tutkimustyötä.
Maxin oppi-isä Sol Robeson kutsuukin
tätä Ikarokseksi ja varoittaa tätä lentämästä
liian lähelle aurinkoa. Myös Sol on tutkinut piissä piileviä
lukusarjoja ja törmännyt taikanumeroon, jonka seurauksena Sol kärsi
lähes kohtalokkaan aivohalvauksen.
Ongelmana on myös se että lähestyttäessä
tuota maagista 216-numeroista lukua, mikään suoritin ei kestä
vaan ylikuumenee. Juuri ennen kuolemistaan tietokone kuitenkin kehittää
itselleen tietoisuuden, joka kaiketi tässä yhteydessä tarkoittaa
jumaluutta ja jota ko. 216-numeroinen luku edustaa.
Myös Maxilla alkaa keittää nupissa.
Hallusinaatiot ja migreenit pahenevat sitä mukaa mitä lähemmäs
hän pääsee ratkaisua. Mies ajelee itsensä kaljuksi (Heh!
Pure sitä, Jung!) ja löytää bugin päästään.
Max ratkaisee ongelman tavalla josta Aleksanteri Suuri olisi ylpeä.
On parempi kokea maailma kun ymmärtää
se, tuntuu Aronofsky toteavan katsojalle. Ajatuksia herättävä
elokuva, hienot näyttelijät ja musiikkitausta.
Posliini
[12.06.01 19:44]
En ihmettele yhtään, että useat munkkikunnat
(ja armeijat) pitävät yhä tapoinaan päiden kaljuksi ajelua.
Aiemmin da bald look on tietenkin ollut hyödyllinen
syöpäläisongelman kurissapidossa. Mutta on asialla toinen, henkisempikin
puolensa: neitsytkalju tuntuu todella erilaiselta, siinä on määrättyä
herkkyyttä ja haavoittuvuutta ja maailmalle, myöskin henkimaailmalle,
avautumista. Aistit tuntuvat hieman epätodellisilta, ilmassa on muutosta.
Päässä on virtaa.
Että mistäkö tämä
tuli mieleeni? Sekalaisten muistojen pahvilaatikosta. Olin takavuosina vuosikaudet
kekkoslookin ankara suosija ja muistan vieläkin elävästi ensimmäisen
kaljuni. Pidin siitä. Niin ja sitten toisaalta ajelin juuri pääni
kaljuksi monen vuoden tauon jälkeen... Pidän siitä. Heh, mahtaa
vaimo yllättyä kun palaa kotiin Etelä-Suomen kiertueelta. Jättää
ukon omiin oloihinsa muutamaksi päiväksi ja se menee ja ajaa itsensä
kaljuksi. Heh-hee... Kaikki miehet ovat idiootteja.
The Cell
[11.06.01 22:51]
Jos elokuvan määritelmänä pidettäisiin
vain seuraavaa: sarja toisiaan seuraavia liikkuvia kuvia, niin Tarsem
Singhin The Cell olisi upea mestariteos.
Elokuvassa hemmottellaan näköaistia fantastisella tavalla. Mutta pelkkä
kauneus, ulkokuoren kiilto, ei ole riitä kannattelemaan elokuvaa reilun puolentoista
tunnin ajan. Ihminen kaipaa tarinaa, alkua ja loppua.
Ohjaaja Singhin kädenjäljen (ajatellaanpa
vaikka R.E.M.:in videota "Losing My Religion") tunnistaa helposti. Mies loihtii
valkokankaalle upeita kuvasommitelmia sekä ällistyttävän kauniita väriyhdistelmiä,
joissa silmä paitsi lepää myös hekumoi. Leffan kaikki ulkoiset tekijät ovat huippuluokkaa:
lavastus, valaistus, puvustus ja kuvaus.
Mutta, mutta... kauniin kuoren sisällä
on monesti kierrätettyä paperia, josta ei enää painoon ole, mutta tuleehan siitä
vielä tavaraa toilettikäyttöön. Lopez on kaunis. Hirviöt ovat shokeeraavia, mutta
rytmitys on pielessä. Katsoja saa shokkinsa säännöllisin väliajoin, mutta tarinan
kaaresta ei ole tietoakaan. Olemme jo tottuneet siihen, että meidän ei tarvitse
ymmärtää henkilöiden taustaa tai toiminnan motiiveja, puhumattakaan siitä että
toiminta olisi jollain tapaa, tarinan antamissa kehyksessä, uskottavaa.
Kellopelikerava
[07.06.01 8:05]
Keravalla mopoikäiset mukulat
- tasa-arvon kunniaksi kolme viidestä olivat tyttöjä - ovat alkuviikosta
ilmeisesti tappaneet kaksi iäkästä miestä ja saattaneet sairaalakuntoon
yhden 75-vuotiaan naisen. Poliisi on vaitonainen tekotavasta, puhutaan "silmittömästä
väkivallasta". Susilauma on tekohetkellä ollut berserkkinä
butanolia impattuaan.
Oleellista tuskin on se, mitä aineita
nuoret käyttivät, vaan että se "sivistyksen ohut pintakerros"
joka erottaa meidät ja täydellisen anarkian näyttäisi ohenevan
vuosi vuodelta.
Yhteiskunnallinen ja yksilötason moraalimme on raunioina,
emme pysty tai halua erottaa oikeaa väärästä vaan toimimme
yhä enemmän impulssien - hyvien tai huonojen - ohjaamina. Platonin
valjakon ohjastaja on menettänyt otteensa suitsista. <insertCliche>O
Tempora O Mores</insertCliche>
Vishnu-vainaa
[04.06.01 13:54]
Suomessa tiedetään yleisesti ja varmasti, että
Joulupukki asuu Korvatunturilla, mutta tiesikö
monikaan alkuviikosta, että Vishnu-jumalan
kotipaikka oli Katmandu, Nepal.
Epäsopu perheen kesken on tuttua ja
on vain luonnollista, etteivät jumaltenkaan talot säästy perheriidoilta.
Vishnun (alamaisilleen tuttavallisesti kuningas Birendra) kohtaloksi koitui esikoispoikansa
(tuleva jumala?) Dipendra joka ankaran sananvaihdon sekä reippaan viskinjuonnin
jälkeen sonnustautui univormuunsa ja puhdisti pantheonia konetuliasein.
Seurauksena 11 teologiselta ja aristokraattiselta kannalta erittäin korkea-arvoisen
henkilön siirtyminen samsaran seuraavalle pysäkille. Syitä moiseen
jyrkkään ateismiin ei tarkkaan tiedetä. Romanttisen rakkauden
ja realpolitikin törmäys on mainittu
eräänä syynä, samoin automaattiaseen tapaturmainen laukeaminen.
Nietzschen Zarathustra on tällä kertaa
ilmeisen syytön tapahtumien kulkuun.
Rautavuori
[01.06.01 10:30]
Ja jälleen yksi suuri suomalainen sankarivainaja... Mihin helvettiin
tämäkin maa on menossa kun suurten ikäluokkien sonneja ei enää
kunnioiteta, eikä heidän tekemisiään suvaita. Ensin ajetaan
empaattinen Matti Ahde ulos Veikkauksesta ja nyt häväistään
suomalaisen perusmachon mittatikku: Frederik.
Mikä ihme Suomen naisia oikein vaivaa kun ryhdytään käräjöimään
ilmeisen hienojen, mukavien ja viriilien herrojen kanssa.
Päivän Iltis
mainitsee, että Sheikki Ali-Hassan / Tsingis-kaani / Kolmekymppinen sai
peräti 2430 markkaa sakkoja naisystävänsä pahoinpitelystä. Väitetty ja toteennäytetty
pahoinpitely tapahtui uudenvuodenaattona -99 jyväskyläläisessä
hotellihuoneessa, jossa lämpimät tunteet kuumenivat käsirysyyn
asti aamuyön pikkutunteina. Frederik väitti vain yrittäneensä
estää naisystäväänsä juomasta itseään
hengiltä hotellihuoneen minibaarista. "En koskenut häneen sormellanikaan,
otin vain pullon pois."
Reetun luonteen jalous paljastuu siinä,
että hän perimiehiseen tyyliin asettui puolustamaan heikompaa välittämättä
itselleen koituvista seurauksista. Tulkinnan varaan jää se seikka,
puolustiko Tsingis minibaaria ja sitä kautta ohjelmatoimistonsa rahamassia
vai naisensa henkeä kuningas Alkoholia vastaan. Joka tapauksessa laulun
arvoista toimintaa. Ilkka Sysimetsä aateloitava!
Aiempia avautumisia.
|
I am a one-in-ten, a number on a list...
|
Mä olen pahoillani kaikesta,/ mua turha pahalla on muistella. /
Vastaantulijoiden kaistalla / on vittumaista luistella,
-Gösta Sundqvist
|
|
|
|
MUSIIKKI:
Stevie Wonder: I Wish
Voiko musiikki enää paremmaksi tulla? Wonderin vierailu lapsuudenmuistoissaan
kantaa kaunista hedelmää. Helteiset kadut ja muksujen touhut kerrataan
tajuttoman svengaavan taustan päällä. Vastustamaton, myöskin
Will Smithin mielestä...
Junior Marvin: Police And Thieves
Hienostunut reggae-biisi, jonka tekstin painavuus on kiinnostavassa ristiriidassa
esitystavan kepeyden kanssa. Marvin laulaa kuin Sam Cooken pikkuveli ja basso
puhuu....
Hiljattain TV1:sellä esitetyssä Clash-dokumentissa Joe Strummer
ihmetteli ääneen sitä pokkaa, joka bändillä oli 70-
ja 80-lukujen taitteessa. Esimerkkinä Strummer mainitsi yhtyeensä
tekemän version Police And Thieves -kappaleesta. Strummer hämmästeli
Junior Marvinin pitkää pinnaa Clashin suhteen, Marvinhan olisi tuomita
valkoisten poikien karkeahkon approksimaation omasta helmestään Babylonin
ja pahan tuotteeksi. "Ya heathen bastards, ya ruined my song..." Mutta
Marvin oikeamielisenä antoi armon käydä oikeudesta...
LEFFA:
P.T. Anderson: Boogie Nights
AKA Saturday Night Beaver. Pornoa, diskomusiikkia ja kokaiinia, siinä 70-luvun
jälkipuolen pyhä kolmiyhteys, ainakin Andersonin San Fernandossa.
Mielenkiintoinen, mutta tarinaltaan ennalta arvattava ja hajanainen. Ehkäpä
aiheeseen sopivasti. Anderson pyörittää tässä, kuten
myös muissa leffoissaan Hard Eight ja Magnolia, (korvike)perheen tematiikkaa
kiinnostavasti. Hienot näyttelijät ja aikakauden musiikkitausta. Urgh...
Rick Springfield ja Jesse's Girl...
Ei kuitenkaan Magnolian veroinen.
KIRJA:
Flann O'Brien: Kolmas konstaapeli
Käsittämätön kirja, jossa mm. tutustutaan murhamiesten helvettiin,
esitellään ikioma atomiteoria ja moneen otteeseen mainitaan tiedemies
De Selbyn mahtavat teoriat asiasta kuin asiasta. Tiesitkö, että yö
ei johdu taivaankappaleiden liikkeestä vaan ilman epäpuhtauksien kasautumisesta.
SÄÄ:
ilmatar.pkky.fi
Joensuun epävirallinen. paikallinen sääasema. Pohjois-Karjalan
koulutuskuntayhtymän suosiollisella avustuksella oppilastyönä
toteutettu sääasema tarjoilee reaaliaikaisesti tiedot mm. lämpötilasta,
tuulen voimakkuudesta ja suunnasta sekä sademäärästä.
Mukana myös web-kamera niille, joita kiinnostaa ammattikoulun katto. Yow,
science. Ja kaikki on hyvää...
|
|