[10.06.02 9:15]
Aika ajoin tämä kulttuuriksi kutsumamme kollektiivinen kaaos
tuottaa jotain, joka ylittää ajan ja paikan näennäisen
vaivattomasti. Pimeydestä tulee valkeus, niin sanotusti. Ja valkeus
on hyvä.
Vuoden 1959 maaliskuussa Miles Davis joukkoineen — John Coltrane (tenori), Cannonball Adderley (altto), Bill Evans (piano), Paul Chambers (basso), Wyn Kelly (piano) ja Bill Cobb (rummut) — käveli sisään new yorkilaisen levytysstudion ovesta ja muutamassa sessiossa tuotti erään lajimme ehdottomista virstanpylväistä, Kind of Blue -albumin. Levy, joka, vaikkakin usein nimetty parhaaksi jazz-levyksi, ylittää kaikki mielikuvituksettomat ja väkinäiset genrerajat.
Kind of Blue on introspektiota kauneimmillaan, sen musiikki on täynnä tilaa, sen aika polveilee, levyn muusikkojen puheenvuorot ovat valon heijastuksia vedessä. Instrumentit kertovat tarinoita kuvitteellisista kaupungeista, menneistä ihmisistä, koittavasta aamusta. Davisin sordinoitu trumpetti ja Bill Evansin pehmeä piano hallitsevat äänimaisemaa, joka osoittaa, että musiikki voi samaan aikaan olla älyllistä ja aistillista, spontaania ja arkkitehtonista, herkkää ja voimakasta, niukkaa ja rikasta. Erityisiä hetkiä ovat Bill Evansin pidätelty soinnuttelu Blue in Green -kappaleessa, Cannonball Adderleyn ja John Coltranen perhosen lentoa muistuttavat saksofonisoolot Flamenco Sketchesissä sekä Paul Chambersin tyly ja tyylikäs, sanalla sanoen ”cool” bassoriffi levyn avaavassa So What -kappaleessa.
Kind of Blue on puhdasta musiikkia, ei pelkästään jazzia
tai amerikkalaista musiikkia. Se kuuluu kaikille ihmisille, joilla on
korvat ja sielu. Niin tosiaan, sielu, kyseinen levy on eräs vankimmista
argumenteista sen puolesta, että sielun käsite (puuttumatta
asian ontologiseen puoleen) on erittäin käytännöllinen
arkisessa kielenkäytössä. Kuinka muuten voisimme kuvata
tunteita, jota tämä musiikki herättää avarine
kenttineen ja rikkaine, tummanpuhuvine sävyineen. Tätä
ei pysty redusoimaan pelkäksi materiaksi häijyinkään
kriitikko. Tämä on kirkkoni ja uskontunnustukseni, en tarvitse
muuta.
MUSIIKKI:
Corky & Juice Pigs: The Only Gay Eskimo
Hienoja muusikoita, joilla on täydellisen mauton huumorintaju.
I go out seal hunting with my best friend Tarqa, but all I want is
to get into his parka. Kaunista. Zappa todennäköisesti
palkkaisi nämä äijät orkesteriinsa.
Ensemble Ambrosius: Sofa
Eräs Zappan kauneimmista sävellyksistä esitettynä
barokki-instrumentein. Ich bin dein geheime Schmutz. Und verlorenes
metal Geld.
PAPERI:
Magnus Mills: Ei mitään uutta Idän pikajunasta
Millsin mainio romaani todistaa jälleen kerran, että joka työhön
tarttuu, se työhön hukkuu.
Shh... [07.06.02]
Sain roolin, joka ei mahtunut maailmaan [05.06.02]
Aavikoituminen [01.06.02]
Aurinkoisia päiviä [30.05.02]
Jäisiä päiviä [25.05.02]